ילדים מקריאים סיפורים לכלבים

השבוע, נתקלתי בתמונה יפה של אמא לתאומים יושבים ליד כלב ענק, שאלתי אותה, זה אמיתי ?
זה הכלב שלנו!! ענתה בנמרצות.
אוקיי, יש לי המלצה בשבילך, למה שלא תבקשי מהילדים לקרוא סיפור לכלב?



גאנדי

את אמיתית ? בודאי! בואי תשמעי את הסיבה:

קל יותר  לילדים לקרוא בקול לכלבים שלהם, זה מביך אותם פחות,  מאשר להקריא מול החברים בכתה. מאמר שהתפרסם השבוע, מלמד על מגמה חדשה, אשר תסייע לילדים המתקשים בקריאה , לקרוא יותר טוב, בשטף, בביטחון, ללא טעויות ומתוך כך גם להתאהב בקריאה מחדש. להלן עיקרי הדברים. השבוע קראתי על כך בניוז השבועי של איגוד הספריות הציבוריות בארה"ב .


מחקר שנעשה באוניברסיטת קליפורניה דייויס בארה"ב , בחן במשך 10 שבועות את יכולת הקריאה של תלמידים . קבוצה אחת קראה סיפורים באופן כללי והקבוצה השניה הקריאה אחת לשבוע סיפור לכלב. הממצא בסוף הניסוי הראה שהקראת סיפורים לכלבים נטעה מוטיבציה בילדים ואהבה לספר . היה מי שיקשיב להם מבלי לשפוט אותם על אופן ההגייה, פשוט הקשבה רצופה, גם אם טעו בקריאה, הילדים לא חששו שמישהו ילעג להם או יביך אותם, אלא להיפך הם גילו עד כמה הקריאה נהפכת לקלה יותר בסביבה נינוחה , לצד גוף פרוותי בעל עיניים קשובות. 

במסגרת התוכנית לעידוד קריאה (summer reading) , המתקיימת בספריות ציבוריות  בארה"ב בחופש הגדול,   משתלבים הכלבים כחלק מן התוכנית , בשיתוף  האירגון "כלבי תרפיה" . האירגון המקצועי,  מכשיר את הכלבים לטיפול תראפויטי מסוג זה.  הילדים מגיעים לספריה ומשחקים בהתחלה עם הכלב ואח"כ כל ילד בוחר ספר ומתיישב לקרוא סיפורים לכלב . ומה קורה עם ילדים הפוחדים מכלבים ? מלמדים אותם להתיידד עם הכלבים באו]ן הדרגתי.


מתוך האתר www.tdi-dog.org

כיצד תיישמו בבית? 

למי שמטפח כלב בבית זו הזדמנות טובה לשתף גם אותו בטקס הקריאה היומי ולאפשר הפעם לילד להקריא סיפור לכלב. תנסו, אחת לשבוע במשך  10 שבועות בסך הכל ותשימו לב:  האם רמת הקריאה השתפרה? האם הוא מצפה לקרוא וכבר בוחר את הספר לבד?

לאלו מכם,  שאינם מחזיקים כלבים או חיות מחמד,  הייתי מציעה שהילד הבוגר יקרא לתינוק שבבית (אם יש), או לאח הקטן ממנו.  הוא יזכה בחיוכים וגרגורים מהתינוק ולמישהו שיצפה לו בכל ערב, הוא יפתח את הדימיון באמצעות הקריאה ואל תתפלאו אם הוא יתחיל כבר לכתוב סיפורים בעצמו . (המלצה לספר שעוסק בכלבים: שקשוקה של גליה עוז)
מה דעתכם? הייתם מגיעים לספריה לתוכנית תראפויטית כזו?

יש ברשותכם כלב? הופתעתם מהרעיון?
כתבו לי, rivkacar@gmil.com אשמח לשמוע מכם .
שבת שלום.

תגובות

  1. ריקי יקירה... אני מתחילה את זה ממש עכשיו. את הפרוייקט בספריית גני תקווה. כשיתחיל אשלח חומר והחלום שלי שיהיה בכל הספריות בארץ

    השבמחק
    תשובות
    1. הי אמה, שמחה לשמוע, איזה כיף שחלום מתגשם! אשמח להגיע ולתעד. שבוע טוב :-)

      מחק

הוסף רשומת תגובה