תשע סיבות לבקר בספריה הכי מדוברת בלונדון

אני אוהבת לבקר בספריות וכשחברים הזמינו אותי להתארח בביתם בלונדון החלטתי לשלב סיור מודרך בספריה. התעוררתי מוקדם באותו בוקר, כדי לרוץ שעה , לנשום את האויר הקר ולאחר עשרה ק"מ וכוס קפה בCaffe Nero עטיתי בגדים של  יראת כבוד , בשונה מבגדי התיירת שלי וצעדתי על עקביי בדרך המובילה לספריה.  לאחר כשלוש שעות הבנתי שכל תייר צריך לבקר בספריה . להלן הסיבות , תשקלו.




סיבה ראשונה לבקר בגלל המיקום
הספריה הלאומית של אנגליה,  הבריטיש ליבררי, The British Library , ממוקמת לא הרחק מתחנת Euston וכעשרים דקות הליכה משכונת קמדן, מקום מגוריה של איימי ויינהאוס ז"ל , כך שניתן לשלב את שני האתרים רצוי להוסיף את המוזיאון היהודי הממוקם בלב השכונה הצבעונית והמדליקה. 

הרחוב הראשי בקמדן טאון צילום : ריקי כרמל
האנשים
הגעתי לפני הזמן , הרגל שרכשתי עוד מימי תזמורת המנדולינות ומצאתי , שהמדריך חיכה לקבוצה . הדבר הכי מעניין בסיור המודרך בספריה, תנשמו לרגע,   זה האנשים , נכון שלא ציפיתם ? אוהבי ספריות כמוני, שמוכנים להשקיע עשרה פאונד ושלוש שעות פנאי , כדי ללמוד על הספריה . התפעלתי מהשאלות שנשאלו, על חלקם ידעתי לענות, נו לא חוכמה. פגשתי ספרנית מאיטליה שעשתה הסבה להוראת מתמטיקה לתלמידי תיכון  ומאוד רוצה לבקר בישראל, עו"ד בגמלאות מאוהיו, מורה לכתה ב' שגרה בפרברי לונדון וזו הפעם הראשונה שמבקרת בספריה  ואת אמה,  פריקית  תרבות שתרמה לידיעותיי הקלטוראליות בלונדון .  קבוצה קטנה ומעניינת. 

עו"ד, ספרנית מורה נפגשו בספריה

שופינג
הגעתם ללונדון עם חברים אוהבי שופינג בעיקר וספריה זה לא הקאפ אוף טי שלהם ? זו סיבה מצויינת להיכנס לספריה ולו לעשר דקות. בחנות המזכרות, מוצרים מקסימים, הקשורים לציטוטים מתערוכות מתחלפות בספריה. בזמן שאני ביקרתי הנושא היה שייקספיר, וכמויות של מחברות מעוצבות , איורים על סימניות, ספלים אדום שחור, אפילו בירות. בבדיחות שאלתי את המוכר : אם אני קונה את הבירה, אתה גם פותח לי אותה?  ענה ברשמיות : I am not allowed but maybe outside at the shop they can help you אנגלים או לא?


הפוגה אינטלקטואלית
השארתם את החברים בחנות ואתם רוצים לשבת בספריה, לפטפט או ללמוד , האם אתם צריכים להיות תושבי אנגליה ומה העלות?
להיכנס לספריה ולהתרווח ב150 מקומות הישיבה , שחלקם בכורסאות נוחות , כולם יכולים. מכל רחבי הגלובס מגיעים להינות מפינה שקטה, מיזוג נעים וזה בחינם. לעומת זאת, להיכנס ל11 אולמות הקריאה, כמו 38% מהחוקרים בעולם,  צריך Reader Pass, כרטיס מנוי, כמקובל בספריות בארץ עם הבדל קטנטן:  אסור להיכנס לחדרי הקריאה עם הספרים שהבאתם אתכם. כמו שהדגיש המדריך שלנו :  למסעדה אתם לא מגיעים עם אוכל , אלא מזמינים אותו וכך גם בספריה מזמינים ספר, או משתמשים באוסף הקיים. קצת פוש לא?
תצליחו לעמוד בכל האיסורים? 


כניסה לאולם הקריאה , אם לא ניתן להיכנס,נשאר לצלם וגם זה מרחוק


למהר לתפוס מקום ישיבה ולקבל השראה ממגדל הספרים צילום : ריקי כרמל

להוציא כרטיס מנוי 
כמעט נרשמתי לבריטיש ליבררי, אבל ההמתנה לריאיון הכרות להבנת צרכי המחקר , כשהבטן מקרקרת לא הטיבה עמי, אז הבטחתי לעצמי,  שבהזדמנות הראשונה יהיה לי כרטיס של הבריטיש. אף על פי שהכל היה לי בתיק :  פתחתי חשבון און ליין טרם הגעתי, הצטיידתי בהעתק מהדרכון  ונשאר להוציא את רשימת הספרים מהקטלוג  וגם לזה ממש לא היה לי זמן. זה אחד הקריטריונים לקבל Reader Pass, לפחות בפעם הראשונה.

ממתינים לריאיון


להתרשם ממגדל הספרים של המלך
בכניסה לספריה חיפשתי את הספרים ואין ! הסתפקתי בקירות הגבוהים עמוסי 65,000 ספרים שציווה המלך ג'ורג' השלישי להציג לעם . תכלס,כמה מכם ירצו לעיין בספר מהמאה ה18? אוסף הספריה המונה 7 מיליון ספרים שמור מתחת לספריה במבנה בגובה 23 מטר ובטמפרטורה של 17 מעלות, למה? מטעמי שימור . 100 ספרנים עובדים שם ואם אתם רוצים להתקבל אתם חייבים לעבור מבחן כושר לפחות 4 פעמים בשנה (מי אמר שאימוני ריצה לא עוזרים? )




מגדל הספרים

להיכנס לחדרי העבודה 
שוקלים לעבוד בבריטיש ? הספרנים משתכרים בממוצע 15,000 פאונד לשנה, תעשו את החישוב. כמו כן, עליהם לטפל ב 300 הזמנות ספרים ליום ולהכין את הספר תוך שעה ועשר דקות, אחרת יקצצו להם בתקציב. מעניין מה היה קורה אצלנו...

מקבלים הסבר על מדבקות הספר למעקב אחר ההזמנה 


משלוח הגיע!!

כותבים תיזה וצריכים קצת בוסט לביבליוגרפיה? הזמינו את הספר , שימתין לכם  במשך 3 ימים ומרגע שהגעתם לספריה, אתם יכולים לשבת שם כל היום, ללכת הביתה ולחזור למחרת, הספר שלכם, עד שתסיימו את המחקר. היה וקורא אחר הזמין את אותו הספר בעוד אתם חופרים עליו, ישאלו לרשותכם האם להעביר לו את הספר . מקסים לא?   

הנקודה היהודית
אולי לפגוש את אילנה טאהן? המדריך שלנו , שהוא גם המנהל הישיר שלה סיפר שאילנה מומחית לכתבי יד , מרכזת את אוסף הספרים העברי והיהודי. אחת מ 101 ספרנים שמתרגמים, ואוצרים את הספרים . גאווה יהודית. הבריטיש ליבררי מחזיקה באחד האוספים הגדולים בעולם של כתבי יד עבריים , המתעדים את חיי הקהילות היהודיות בגולה. 
מימין לתצוגה נמצא חדר העבודה של אילנה טהאן ויתר האוצרים


כניסה לתערוכות בחינם!
לבסוף, נכנסנו לאחת התערוכות,  כדי לראות את המחברת של דווינצ'י . טרם הספקתי לראות את העתק של תנ"ך גוטנברג וכבר  נפרדנו.  מצפה לביקור הבא, תצטרפו? 

רוצים עוד סיפורי ספריות ? הכניסו מימין את האימייל שלכם ולחצו על submit וקבלו עידכון בכל פעם שהבלוג מתעדכן . שלכם, ריקי
מה מיוחד בספריה הציבורית של ירוחם? לחצו  כאן
מתכננים טיול לפראג? כאן תבינו למה כדאי להיכנס לספריה הציבורית  
מרכז הלמידה בספריה הציבורית בתל-מונד? לחצו כאן  להכיר אותו
לביקור בספריה הציבורית של קרית גת לחצו כאן














תגובות

הוסף רשומת תגובה